-

Bardu kommune – Samhandlingsmodell for barn og ungdom fra 0 -24

Bardu kommune sin samhandlingsmodell skal bidra til å bedre samarbeidet mellom kommunale basistjenester som helsestasjon, skole, barnehage, PPT, barnevern og andre tjenester for barn og ungdom, slik at dem i fellesskap skal hjelpe barn/ungdom/familier gjennom vansker.

Med en klar struktur bidrar BTI-modellen til styrket samhandling mellom tjenester, slik at de jobber målrettet, effektivt og helhetlig – og uten at det oppstår avbrudd i oppfølgingen. Modellen er bygd på den nasjonale satsing for Bedre Tverrfaglig Innsats (BTI) og lokale tilpassingen for Bardu kommune.

Bardu kommune samhandlingmodell har tre nivå:

  1. Individnivå – samhandling rundt barn/ungdom og familie
  2. System- eller tjenestenivå – Tverrfaglig team og andre tverrfaglige arenaene
  3. Styringsnivå – Styringsgruppe for forebyggende arbeid i Bardu kommune

Fagpersoner innen oppvekst, helse og andre hjelpetjenester retter sin arbeid mot barn, ungdom og familier for å kan forebygge risiko og andre utfordringer så tidlig som mulig. 

For at alle barn/ungdom og familier bli sett, treng fagpersoner kunnskap om hvordan de skal gå fram når de er urolig for et barn, ungdom eller familie. BTI veileder gir de ansatte i Bardu Kommune  informasjon og hjelp for å sikra rett framgangsmåte i situasjonen de står i.

Dersom det er behov for tiltak rundt et barn blir det innkalt til et møte og det opprettes en stafettlogg. Barn og foresatte er sentrale i samarbeidet.

Tverrfaglige samarbeidsarenaene har bl.a. fokus på fellesutfordringer som kan føre til risiko eller andre problemer for barn/ungdom og foresatte. De skal finne fram til tiltak som motvirke negative utvikling og vurderer funksjonalitet av tiltak. De skal sørge for at kommunale tjenestene følge lover, planer og retningslinjer.  De har delansvar for systematisk evaluering av kommunen sine tjeneste og tilbud rettet mot barn/ungdom og familier, samt kvalitetssikre barns medvirkning.

Oversikt over samhandlingsmøte i Bardu kommune skal bidra til at kommunen samarbeider systematisk for å sikre at barn, unge og familier som man er urolig for blir følgt opp på en god måte.

Tverrfaglige samarbeidsarenaene skal har fokus på brukermedvirkning i sin arbeid.

Bardu kommune sin samhandlingsmodellen  for barn/unge fra 0 – 24 må sees i sammenheng med de strategiske styringsplaner  i kommunen, som bl. a. kommuneplan, økonomiplan, folkehelseoversikt og andre.

 

Arbeidet med tidlig innsats og samhandling rundt barn, ungdom og familier er forankret i kommunens administrasjon og politisk ledelse.

Overordnede strategier, planer og prosedyrer støtter opp det tverrfaglig samarbeid og viser hvordan arbeidet skal prioriteres over tid.